Vem lär våldtäktsmännen?




Och så dyker denna bild upp på 9gag och nu är jag här igen, för gissa om de hundratals kommentarerna upprör mig så till den grad att jag fan inte vet vart jag ska ta vägen.

För vem är det som är upprörd nu om inte (surprise surprise) den där ganska pyttelilla delen av den manliga populationen som inte verkar ha så mycket perspektiv på någonting alls. 
Varför är dessa unga killar arga nu då? Jo, för sånt här är ju inte rättvist. ALLA män våldtar ju inte, så får man ju inte säga. Det är det heller ingen som har sagt, men nu är de redan igång och det droppar in kommentarer i hög hastighet. Läser kommentarerna och jag vet att jag kommer bli sådär arg igen, men det struntar jag i för jag är nyfiken. 

"Det är ju inte tjejens fel att hon blir våldtagen men hon kanske borde tänka lite på att inte klä sig så utmanande i korta kjolar och så, det finns män som inte kan kontrollera sig." Det här är majoritetens åsikt.  

 


De här åsikterna, de skuldbelägger fortfarande tjejerna som blir våldtagna. Om du haft en annan kjol hade det här inte hänt, typ. Som om hon kan rå för att nåt äckel ger sig på henne. I undersökningar som gjorts är det bevisat att offrets klädsel inte spelar någon roll vid våldtäkt/övergrepp. Huvudsakligen brukar det vara ex-partners eller bekanta som utför handlingarna, en slags hämndaktion. I dessa fall bör klädseln alltså inte ha någon avgörande betydelse.
Överfallsvåldtäktsmän ("i buskar och mörka parker") bryr sig inte om offrets kläder. De tar första bästa, kan vara en 12-åring såväl som en 60-åring.
Män som letar offer på exempelvis klubbar bryr sig inte heller i första hand om utseende eller kjollängd. De vill ha någon som är lätt att förgripa sig på, gärna någon som är lite full och inte riktigt har kontroll på läget.

Det så jävla jävla sorgligt att dessa idioter får representera män i allmänhet. Det förstår vi ju, tvärtemot vad upprörda 9gagers verkar tro, att alla män inte är våldtäktsmän. Såna påståenden är bullshit framlagda av oseriösa människor som överhuvudtaget inte borde få ge sig in i jämställdhetsdebatten.

Men det händer ändå att folk blir våldtagna, och det kan ingen blunda för. Oftast är det tjejer. Och sen skyller hela fucking massmedia på att det "finns män som inte kan kontrollera sig".
False. Det går utmärkt att kontrollera sig. Jag hoppar till exempel inte på första bästa kille jag ser så fort jag känner för det. Det är ett ogiltigt argument såvida man inte har någon störning som gör att man lätt blir väldigt våldsam (alltså inte vanliga koncentrationssvårigheter som ADHD eller DAMP), alternativt att man inte har någon empatiförmåga alls. Är detta fallet ska man få psykiatrisk vård.

Det finns inga som helst ursäkter till våldtäkt/sexuella övergrepp. Det är ett förnedrande brott som i årtusenden använts för att sätta folk på plats och hindra dem från att bli för... värda, helt enkelt. Så kära 9gagers, sluta vara så himla vita kränkta män angående våldtäkter. Det är inte ni som blir förnedrade, för en gångs skull handlar det inte om er.

Jag vet redan vilka parker jag inte kan gå i när det är mörkt (= typ alla), vilka kroppsdelar man ska slå mot om man blir överfallen (skrevet, ögonen, översidan av fötterna) och hur (utnyttja din tyngd, använd föremål du har med dig, visa att du inte ger dig, slå hårt), jag vet hur man säger ifrån, jag vet att man alltid ska umgås i grupp, jag vet att man inte ska lita på vem som helst, jag vet hur man anmäler, jag vet vilka konsekvenser våldtäkter kan få för både offer (ångest, sömnsvårigheter, smärtor och permanenta skador i underlivet, trauman, asexualitet) och gärningsman (skadestånd, här i Europa fängelse i tre till fyra år med konsekvensen att det blir svårare att få arbete, i vissa delstater i USA livstids fängelse). Jag har lärt mig att vara vaksam av den enkla anledningen att jag är tjej.

Vem är det som lär våldtäktsmännen att man inte kan behandla människor som ovärdiga leksaker, oavsett hur de är klädda?


Kommentarer
Postat av: Kikki

<3



älskar att det där helt plötsligt dök upp överallt, insändare i metro, regissören till kairo 678, 9gag och här. även fastånga är spån i huvudet verkar vissa ha fattat problemet, och det är en början i alla fall.

2012-03-18 @ 19:22:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0