Det snurrar på min skalle

Hej på er sockerfnas. I eftermiddags sköts två hattar till i min samling, och jag tänkte att det var väl synd och skam att ingen ännu fått se den i dess sanna prakt.
Så därför ger jag er, mina damer på mina herrar, Ester Bergs hattsamling. 




Damhatt, R. Barthesson. Tidlöst snitt, jägarmodell, 80 till 90-tal. Nytillskott i samlingen.


Damhatt, okänt märke, gjord av tysk stomme. Tidlös, jägarmodell, 80 till 90-tal. Nytillskott i samlingen.


Damhatt, Faustmann. Förmodligen importerad från Tyskland. Vattentät(!) i en maskulinare modell med flätat hattband av läder. Har även en snarlik i brunt från Hamilton.
 

Damhatt, Irchler Hut. Tillverkad i Österrike. Mindre modell, jägarsnitt.


Liten lekhatt i halm, Prickig Katt. Köpte den i Göteborg för något år sen men har aldrig använt den eftersom den är så liten och skulle behöva ett band. Vill någon ha den så varsågod, säljer den för 20 spänn om intresse finns.


Halmhatt, okänt märke. Antagligen från Frankrike. Klassisk modell, som kunde passat en kvinna eller en man med litet huvud. Den här fick jag av mormor för ett tag sedan, eventuellt är det en slags skolhatt.


Hysterisk solhatt i rödvitt blommönster från H&M. Snodd från mamma en sommar för mycket länge sen.


Något jag brukar kalla Hilding-mössa från MEA - Militär Ekipering AB, 50-tal eller 60-tal. Har tillhört min farfar. MEA var tidens fina herraffär, de sålde även uniformer.

 
Mycket märklig mösshatt för män införskaffad på en rea på H&M. Används någon gång ibland, men passar mig egentligen inte särskilt bra.


Damhatt, okänt märke, 20-talssnitt. Jag praktiskt taget bodde i den här i sjuan. Nu används den sporadiskt men jag tycker fortfarande att den är grymt snygg.


Emilmysse från Skansen. I samma snitt som skärmmössorna tillhörande pojkar och yngre män av arbetarklassen var av kring sekelskiftet och en bit inpå 1900-talet.

NOTE: Egentligen är jag emot pälsindustrin totalt och därför känner jag mig väldigt tudelad när jag bär pälsmössa. Men eftersom det är second hand inbillar jag mig att det inte är så farligt, och det är så himla varmt att inga andra mössor slår det. Får tyvärr ändå lite hatblickar av Greenpeacemänniskor på stan. Så, bara så ni vet. Jag dödar helst inte oskyldiga rävar.


Pälsmössa, okänt märke. Helt säkert tillverkad i Stockholm.


Fullkomligt galen pälsmössa, kanske i minkpäls, av okänt märke. Tillverkad i forna Sovjet.


Pälsmössa, okänt märke. Kan ha hört till en pälskappa.



Jaha, det var nog alla tror jag. Majoriteten av hattarna och alla pälsmössorna har jag fått till skänks av en ingift släkting som haft ett högt uppsatt jobb inom muséer. Jag tycker det syns ganska bra på dem, att de tillhört en chef. I alla fall har hon gett dem till mig när hon inte velat ha dem längre, eftersom hon vet att jag i princip är den enda i släkten som bär hatt. Nu har det ju inte varit så mycket damhatt de senaste månaderna, utan mera pälsmössa, men i sommar blir det åka av för min lilla samling.

Har någon några frågor är det fritt fram att ställa dem, vad det nu kan tänkas handla om. Älskar er!

   

Kommentarer
Postat av: Emma

Ester du är så underbar<3 I miss u :)<3

2012-01-15 @ 23:09:07
Postat av: mormor

Det var fina bilder!

2012-01-16 @ 17:51:30
Postat av: Annie

Men du har ju skinnskor som är helt nya också ;)

2012-01-16 @ 20:45:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0