Vart jobbar du?



Okej, Facebook. Snabb språklektion nu.
Det heter INTE "lägg till vart du jobbar", den korrekta termen är "lägg till var du jobbar". Vart har att göra med riktningar och jag är på mina kompisar 24/7 om det.
[Vera kommer in och anmärker försmädligt "Ester, det är ett T!" varpå jag utbrister "NOHNOHNOHNOH!" och petar ut henne ur rummet.]

Jag är en språkpolis utan dess jävla like. En del saker skiter jag i, man kan inte bitcha för att folk skriver mkt och elr längre, då blir man hatad och dömd att lägga patience i all evighet livet efter detta.
Men vissa saker fixar inte ens jag. Låt mig nu i största välmening göra ett par små anmärkningar.

1. Verkligen stavas med e.
2. Jag ska alltid skrivas med ett -->G<-- på slutet.
3. Det heter "de är" och inte "dem är".
4. Praktiskt regel: aldrig stavas aldrig med dubbel-L. Alltid stavas alltid med dubbel-L.
5. OCH DET HETER "VAR JOBBAR DU?" INTE "VART JOBBAR DU?" OKEJ!?


Förlåt för detta dryga, nonchiga och störiga inlägg. Jag har med största sannorlikhet PMS.




Kommentarer
Postat av: Jill

känner igen mig!

Många av mina vänner skriver "vÄrkar" istället för "verkar", "Igentligen" istället för "egentligen" och "välL" istället för "väl". Irriterande som bara den!

2011-10-17 @ 20:21:16
URL: http://glitteryspaces.tumblr.com
Postat av: Nelly

Hur mycket grammatiknazist jag än må vara så tänker jag hellre DÖ än låta "ett slags ost" passera som legitim svenska. Det händer bara inte.

2011-10-17 @ 22:29:02
URL: http://frokennelly.blogg.se/
Postat av: Anna

Förskyld, glöm ICKE förskyld!

2011-10-19 @ 16:02:53
URL: http://annaantecknar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0