Vårlängtarryck



  

Fick plötsligt ett vårlängtarryck. Är redan så jävla trött på vintern och då har jag ändå bara genomlevt fjorton stycken. Det enda bra med vintern är julen typ. Och nyår. Sedan är det två skitmånader med slask lodrätt och vågrätt och när det äntligen blir "vår" i kalendern säger vädret fortfarande "ta på dig tretton lager och dubbla mössor or I'll kick some ass".
Om man som jag är en gnällpotta å det grövsta som skyr kyla är det inte kul. Man spenderar tre månader i hemmet i en slags ofrivllig Fritzlparafras.
Jag vill gå barforta på asfalt och gräs och känna lukten av avgaser och ha hår som ni vet är helt varmt för att man suttit länge i solen. Och så vill jag ta ordentliga promenader och ha solbrända ben och bada i alldeles för kallt vatten och testa nya glassar och trängas på svettiga bussar och bära korta klänningar.
Gud, jag blir helt ställd av all depression. I alla fall, jag har en favoritdikt som antingen den är relevant eller ej är väldigt söt och som jag lätt relaterar till vintern:


SKOR LÄNGTAR UT AV WERNER ASPENSTRÖM

Nyss åskade det.
Nu har det upphört.
Hund håller jag inte
Men träskor:
De står vid dörren
och skäller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0